ZUS pomoże przedsiębiorcom w trudnej sytuacji
Możliwość odroczenia terminu płatności składek oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty już zawartych układów ratalnych - to udogodnienia dla przedsiębiorców w związku z występowaniem w Polsce koronawirusa.
Zgodnie z nowym zarządzeniem ZUS, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie o trzy miesiące terminu płatności składek oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty należności w układach ratalnych.
Odroczenie terminu płatności w uproszczonym trybie, będzie dotyczyło składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r. oraz zawartych już układów ratalnych i odroczeń z terminami płatności od marca do maja 2020 r.
Przedsiębiorca, który skorzysta z odroczenia terminu płatności składek lub układów ratalnych, może liczyć na wstrzymanie postępowania przedegzekucyjnego, egzekucyjnego oraz sankcji.
Jakie składki możesz odroczyć?
Zgodnie z przepisami odroczenie może dotyczyć składek na: ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych.
Jeśli chcesz skorzystać z ulg, złóż odpowiedni wniosek w tej sprawie
Wniosek możesz przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (skorzystaj z instrukcji), złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.
Jeżeli prowadzisz pełną księgowość, do wniosku musisz dołączyć sprawozdanie finansowe za 2018 lub 2019 r. Skany dokumentów możesz dołączyć do wniosku w portalu PUE ZUS.
We wniosku musisz wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową Twojej firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.
Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Będziesz musiał więc złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.
Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy Twój wniosek
Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy Twój wniosek, wyśle Ci umowę wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej na wskazany przez Ciebie adres e-mail lub pocztą (jeżeli nie wskażesz adresu mailowego).
Po otrzymaniu dokumentów przejrzyj je i podpisz w odpowiednich miejscach. Podpisane dokumenty musisz przekazać z powrotem do ZUS. Złóż je w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub prześlij pocztą.
Ważne!
Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty możesz wysłać nam w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS (plik xls 64kb), tj. doradca_ds_ulg_i_umorzen_OstrowWlkp@zus.pl i na tej podstawie ZUS udzieli Ci ulgi. Jednak będziesz musiał wysłać do ZUS również papierowe oryginały dokumentów, najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego. Jeśli nie przekażesz ich w formie papierowej, ZUS uzna, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.
Jeżeli w ciągu 3 miesięcy Twoja sytuacja finansowa nie ulegnie poprawie, będziesz mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.
Gdy nie spełnisz warunków
Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez Ciebie pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, ZUS nie będzie mógł udzielić Ci ulgi.
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji lub masz problem z wypełnieniem dokumentów zadzwoń do doradcy ds. ulg i umorzeń.
Oddział ZUS w Ostrowie Wielkopolskim
|
Siedziba Oddziału w Ostrowie Wielkopolskim
|
(62) 735 72 47
|
Inspektorat w Kaliszu
|
(62) 766 17 42 wew. 377
|
Inspektorat w Lesznie
|
(65) 525 84 12
|
Inspektorat w Rawiczu
|
(65) 546 19 45
|
Marlena Nowicka
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce