Wsparcie z ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej
Szanowni Państwo,
ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach to główne cele pakietu regulacji, które składają się na Tarczę Antykryzysową. Regulacje te weszły w życie 1 kwietnia br. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii koronawirusa w Polsce, jest wsparcie realizowane przez ZUS. Wsparcie jakie można otrzymać w ZUS to:
- zwolnienie małych firm, zgłaszających do 9 osób do ubezpieczeń społecznych, ze składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r.,
- świadczenia postojowe dla osób, które wykonują umowy cywilnoprawne (mowy zlecenia, agencyjne, o dzieło),
- świadczenia postojowe dla samozatrudnionych,
- ulga w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek.
W jaki sposób można ubiegać się o wsparcie w ZUS?
Aby otrzymać wsparcie realizowane przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej, trzeba złożyć odpowiedni wniosek:
- RDZ – wniosek o zwolnienie z opłacania składek,
- RSP-C – wniosek o świadczenie postojowe dla umów cywilnoprawnych (wypełnia zleceniodawca lub zamawiający),
- RSP-D – wniosek o świadczenie postojowe dla prowadzących działalność,
- RDU – wniosek o ulgę w opłacaniu składek (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek) bez opłaty prolongacyjnej.
Przesyłamy Państwu wnioski wraz z instrukcjami. Wnioski są również dostępne online – na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz na stronie www.zus.pl.
Wnioski można złożyć:
W przypadku problemów z wypełnieniem wniosku, można liczyć na pomoc pracowników ZUS.
Do Państwa dyspozycji są: specjalne nr telefonu dostępne w dni robocze (pn.–pt.) w godzinach 7–15:
– obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji,
– obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z za-mknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły,
- nr telefonu 22 290 87 02; nr telefonu 22 290 87 03 – obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców,
oraz ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.–pt.) w godzinach 7–18.
Po wybraniu „0” (połączenie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej), należy wybrać odpowiedni temat rozmowy:
1 − Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA,
2 – Renty i emerytury,
3 – Zasiłki,
4 – Informacje dla ubezpieczonych,
5 – Informacje dla płatników,
7 – Wsparcie dla przedsiębiorców,
9 – Zasiłek opiekuńczy i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji.
Na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo wszystkie informacje w tym również najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi w sprawie wsparcia z ZUS - Tarcza antykryzysowa – wsparcie z ZUS
Informacja dodatkowa: Zapytania kierowane na tą skrzynkę mailowa pozostaną bez odpowiedzi. W razie wątpliwości można korzystać ze wskazanych w tej wiadomości numerów telefonów.
Z poważaniem,
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Oddział w Ostrowie Wielkopolskim
ul. Wysocka 1b, 63-400 Ostrów Wielkopolski
Dokumenty do pobrania:
instrukcja-wypelnienia-wniosku-rdu.doc
RDU artykuł merytoryczny
Wniosek RDU
instrukcja-wypelnienia-wniosku-rdz.doc
RDZ artykuł merytoryczny
Wniosek RDZ
Instrukcja wypełnienia wniosku RSP-C
RSP-C artykuł merytoryczny
Wniosek RSP-C
Instrukcja wypełnienia wniosku RSP-D
RSP-D artykuł merytoryczny
Wniosek RSP-D
Ząłącznik do wniosku elektronicznego RDZ
ZUS DLA BIZNESU